Marketing

UOKiK walczy z reklamą wprowadzającą w błąd i broni praw konsumentów

• Zakładki: 33


To już nie pierwszy raz, gdy UOKiK dopatrzył się nieprawidłowości w formie promowania produktu. Tym razem jednak nie skończyło się na nakazie wycofania informacji o promocji – producent suplementów diety będzie musiał oddać połowę pieniędzy każdemu konsumentowi, który przedstawi paragon, jako dowód zakupu produktu, wokół którego narosło tak wiele wątpliwości. Pracownicy UOKiK najpierw uwagę zwrócili na reklamę wprowadzającą w błąd, kolejne nieprawidłowości wyszły na jaw w trakcie badania sprawy.

Reklama wprowadzająca w błąd – jak producenci przekłamują rzeczywistość?

Reklama dźwignią handlu – wszyscy doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Jesteśmy przygotowani, że wszystko, co związane jest ze sprzedażą, związane jest także z reklamą i marketingiem. Jednak producenci nie mogą stosować forteli, które wprowadzają nas – konsumentów – w błąd.

Nierzadką praktyką producentów są „wieczne promocje”. Kilka lat temu UOKiK dopatrzył się nieprawidłowości w promocji napoju, na którego opakowaniu przez bardzo długi czas widniał napis informujący o dodatkowych mililitrach gratis. Podobny proceder dotyczył popularnych gotowych sosów w słoikach.

Decyzją UOKiK „zbyt długo oferowany gratis wprowadza w błąd”. Podobny mechanizm zastosował producent suplementów diety na odchudzanie, który informował konsumentów, że produkt można kupić w promocyjnej cenie jedynie przez bardzo krótki, określony czas. Jak się okazało, produkt w „promocyjnej” cenie dostępny był przez dwa lata, aż sprawą nie zajął się UOKiK. Co więcej, suplement diety nigdy nie był dostępny w cenie, która rzekomo była ceną regularną.

Etyka w reklamie – czy uczciwa reklama jest w ogóle możliwa?

Komisja Etyki w Reklamie czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czuwają, aby producenci nie przekraczali cienkiej granicy między reklamą a wprowadzaniem ludzi w błąd. W większości reklam możemy spotkać się z łamaniem pewnych zasad dobrego obyczaju. Przede wszystkim reklamy wywołują negatywne uczucia, wykorzystują uczucie lęku i sprawiają wrażenie neutralnej, obiektywnej informacji. UOKiK reaguje najczęściej wtedy, gdy w reklamie dochodzi do wprowadzania błędnych informacji lub informacji nieprawdziwych.

Producent suplementu na odchudzanie chwalił się ogromnym zainteresowaniem ich produktu wśród amerykańskich konsumentów oraz spektakularnymi efektami, przy czym żadna z podawanych informacji nie była poparta żadnymi dowodami w postaci badań czy publikacji naukowych.

Odpowiedzialny biznes – nagrody dla firm, które uczciwie promują biznes

Firmy, które uczciwie promują swój biznes, zdobywają zaufanie swoich klientów. To najważniejsza nagroda, jaką można zdobyć – na zaufanie trzeba długo pracować, bardzo łatwo je stracić, a odbudowanie zaufania często jest niemożliwe.

Producenci, firmy usługowe są nagradzane, np. Gepardami Biznesu. Otrzymanie takiej nagrody nie tylko sprawia wiele radości i satysfakcji, ale przede wszystkim podnosi prestiż firmy i wzbudza zaufanie wśród obecnych i potencjalnych partnerów biznesowych.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
71 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *