Firma

Zastrzeżenie nazwy firmy – jak tego dokonać?

• Zakładki: 217


Zastrzeżenie nazwy firmy pozwala prowadzić skuteczny marketing i chronić się przed działaniami nieuczciwej konkurencji. Aby zastrzec nazwę firmy, należy przejść odpowiednią procedurę i uiścić stosowną opłatę, jednak korzyści z tego płynące są bardzo duże. Poznaj najważniejsze informacje dotyczące procedury zastrzeżenia nazwy firmy.

Zastrzeżenie nazwy firmy – klasyfikacja nicejska

Na początku należy podkreślić, że zastrzeżenie nazwy firmy może obowiązywać w jednej, kilku lub teoretycznie we wszystkich branżach. Wskazując branżę, w jakiej przedsiębiorca chce zastrzec nazwę firmy, posługuje się klasyfikacją nicejską, która obowiązuje na całym świecie. Właściciel profesjonalnego gabinetu medycyny estetycznej powinien więc wybrać właściwą dla jego branży klasę. Zastrzeżenie nazwy firmy może także rozszerzyć o klasę, do której zaliczają się podobne, zbliżone branże. Oznacza to, że żaden inny właściciel gabinetu medycyny estetycznej nie będzie mógł wykorzystać zastrzeżonej nazwy firmy, ale nazwa nie będzie zastrzeżona dla innych branż.

Jak zastrzec nazwę firmy?

Zastrzeżenie nazwy firmy może obowiązywać na terenie Polski, Unii Europejskiej oraz na świecie. W zależności od tego, na jakim terenie chcemy zastrzec nazwę firmy, należy złożyć odpowiedni wniosek do:

  • Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej – wniosek należy złożyć w siedzibie UPRP w Warszawie lub online
  • Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej – wniosek należy złożyć w siedzibie EUIPO w Alicante w Hiszpanii bądź online
  • Biura Międzynarodowego WIPO – wniosek należy złożyć za pośrednictwem UPRP, po uprzednim zarejestrowaniu nazwy firmy na terenie Polski

Procedura w każdym z tych urzędów wygląda nieco inaczej, dlatego zdecydowana większość właścicieli firm przy zastrzeganiu nazwy firmy korzysta z pomocy prawnej.

Pomoc radcy prawnego w zastrzeżeniu nazwy firmy

Zastrzeżenie nazwy firmy niesienie za sobą duże korzyści marketingowe. Wiąże się jednak z dopełnieniem pewnych formalności i poniesienia pewnych kosztów. Dlatego wiele przedsiębiorców korzysta z pomocy radcy prawnego, który nie tylko będzie nieocenionym wsparciem w trakcie procesu, ale także pomoże zoptymalizować koszty z nim związane.

Chodzi przede wszystkim o właściwe określenie klasy, w której zostanie zastrzeżona nazwa firmy. Za każdą kolejną klasę pobierana jest bowiem opłata, a często zastrzeżenie nazwy firmy w wielu klasach nie ma uzasadnienia. Jeśli bowiem działamy w branży beauty, zastrzeżenie nazwy firmy w klasie odnoszącej się marek odzieżowych może się opłacić, ale już rozszerzenie zastrzeżenia na klasę, odnoszącą się do działalności restauracyjnej może być niepotrzebne i tym samym nieopłacalne. Ponadto radca prawny doradzi, czy bardziej opłaca się zastrzec nazwę firmy, czy jej logo, a kiedy najlepiej zastrzec jest i nazwę, i logo firmy.

Pamiętajmy, że używanie znaku towarowego ® dozwolone jest wyłącznie po wydaniu pozytywnej decyzji właściwego urzędu, w którym rejestruje się i zastrzega nazwy firm. Aby poprawnie zastrzec nazwę firmy, a następnie w pełni korzystać z przysługujących w związku z tym zastrzeżeniem praw, warto skonsultować się z radcą prawnym.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
272 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *