Firma

4 etapy rozwoju przedsiębiorstwa – od lokalnej firmy po korporację

• Zakładki: 19


Zakładając firmę, marzymy o wielkim sukcesie – o milionowych przychodach, o tak dużej liczbie Klientów, że sami będziemy decydować, dla kogo chcemy pracować. Ale konkurencja nie śpi i jeśli nie znaleźliśmy naprawdę dużej niszy na rynku, musimy nauczyć się nie tylko zdobywać klientów, ale także wyróżniać się na tle konkurencji.

Jak wyglądają poszczególne etapy rozwoju firmy?

Jak budować silną markę i jak przyspieszyć rozwój firmy, by osiągnąć sukces jak najszybciej?

Początek prowadzenia biznesu – jakie wyzwania czekają na przedsiębiorców?

Każda firma, bez względu na branżę, przechodzi przez różne etapy rozwoju, jednak w zależności od wkładu finansowego, od naszej wiedzy i naszych doświadczeń przebiegają one nieco inaczej.

Specjaliści od budowania marki obrazują etapy firmy w różny sposób, a jednym z nim jest przedstawienie rozwoju firmy analogicznie do rozwoju człowieka.

etap pierwszy: dzieciństwo

Pierwszym etapem rozwoju firmy jest dzieciństwo. To początek naszej działalności, kiedy tworzymy biznesplan i zaczynamy wprowadzać go w życie. Im bardziej jesteśmy świadomi tego, czego chcemy, tym zwiększa się szansa, że dzieciństwo będzie trwało krótko. Na typ etapie realizujemy pierwsze zyskowne sprzedaże (towarów, bądź usług), poszukując wciąż nowych klientów. Na tym etapie często zapominamy o tym, by dbać o pozyskanych już klientów – nie doceniamy jeszcze stałych klientów, mimo że widzimy, jak dużo pracy i środków finansowych trzeba włożyć, by pozyskać nowych.

Etap dzieciństwa trwa przeciętnie 2 lata i kończy się w momencie, gdy w każdym miesiącu mamy tyle klientów, by móc utrzymać firmę.

Pierwsze sukcesy i pierwsza stagnacja – drugi etap rozwoju firmy

Etap bycia nastolatkiem

W tym czasie następuje stagnacja – mamy już tyle klientów, by nie musieć martwić się o płynność finansową, jesteśmy już trochę zmęczeni ciągłą walką o nowych klientów, zaczynamy doceniać stałych klientów i często dziwimy się, że mnóstwo włożonej energii nie przynosi takiego efektu, o jakim marzymy.

To doskonały moment na wprowadzenie nowości – poszerzenie asortymentu, wprowadzenie dodatkowej usługi, a najlepiej wybrania specjalizacji, skupieniu się na niej, przy jednoczesnej realizacji tego, czym zajmowaliśmy się do tej pory. Dzięki temu przyciągniemy nowych klientów i zaczniemy więcej zarabiać. Na tym etapie powinniśmy zatrudnić pracowników, jeśli wcześniej ich nie mieliśmy. Mogą oni wspomóc nas w marketingu, mogą razem z nami wykonywać usługi, jeśli jednak chcemy się rozwijać, pamiętajmy, że sami sobie nie poradzimy.

Ten etap najczęściej trwa kolejne 2 lata.

Trzeci etap rozwoju firmy – ostatni moment na wsparcie firmy konsultingowej

Etap lat młodzieńczych

Gdy obroty firmy zwiększą się nam na tyle, że pieniędzy będzie nam wystarczać na zdecydowanie więcej niż najważniejsze potrzeby, to znak, że wkraczamy w etap lat młodzieńczych. Młodzież jest ambitna, ma dużo energii, ale i tak często przecenia swoje możliwości. Nasze obroty ponownie wzrosły, my nie tracimy zapału do pracy, chcemy jak najlepiej wykorzystać daną nam szansę.

Jednak większa liczba klientów i większy asortyment wymagają innych narzędzi do prowadzenia biznesu oraz więcej rąk do pracy. Ponownie powinniśmy zatrudnić nowe osoby, w tym również osobę z doświadczeniem na kierownicze stanowisko. Na tym etapie klienci mogą odczuwać brak mocy przerobowych w firmie, dlatego należy zmodyfikować proces technologiczny, sklep internetowy czy powiększyć powierzchnię sklepu, magazynu czy salonu SPA, a do obsługi klientów zatrudnić nowych pracowników.

Trzeci etap rozwoju firmy to ostatni moment na wdrożenie innowacyjnych narzędzi, na gruntowne szkolenie pracowników, na optymalizację procesów w firmie.

Niezbędna będzie pomoc firmy zewnętrznej, która specjalizuje się w tego typu działaniach. Specjaliści z firmy konsultingowej zdefiniują największe bolączki naszej firmy, pomogą zoptymalizować proces i specjalnie dla nas przygotują unikalne rozwiązania, które poprawią efektywność i zmniejszą koszty prowadzenia firmy, pomogą również wypracować lub odkryć Wasze firmowe know how. Idealnie by było, gdyby współpracę z firmą konsultingową nawiązać jeszcze w poprzednim etapie rozwoju firmy, rzeczywistość jednak weryfikuje plany i ambicje właścicieli. Jeśli umiejętnie organizujemy pracę swoją i swoich pracowników, z zatrudnieniem firmy konsultingowej możemy wstrzymać się do trzeciego etapu rozwoju firmy.

Nadzór właścicielski w firmie – etap korporacyjny

Upragniona dojrzałość

Choć właśnie do tego etapu dążą wszyscy przedsiębiorcy, czeka tutaj wiele pułapek. Po co najmniej kilku latach wytężonej pracy tracimy zapał do pracy, jesteśmy naprawdę zmęczeni, a zarobione pieniądze kuszą do wydawania ich w przyjemny sposób – na przykład na dalekie podróże.

Na tym etapie musimy jednocześnie wskrzesić swojego ducha przedsiębiorczości, a jednocześnie nieco wycofać się z firmy. Możemy pozwolić sobie na zatrudnienie kilku nowych specjalistów. To także etap, by awansować menagera, kierownika albo zatrudnić specjalistę od zarządzania, który przejmie od nas zdecydowaną większość obowiązków prowadzenia firmy. My powinniśmy prowadzić nadzór właścicielski i wykorzystywać swoją pozycję na rynku do załatwiania najważniejszych kontraktów.

Przedsiębiorca, który marzy o sukcesie, powinien być świadomy wyzwań i problemów, z jakimi przyjdzie mu się zmierzyć na każdym etapie rozwoju firmy. Wiedza ta nie tylko przyspieszy rozwój firmy, a na tym przecież najbardziej nam zależy.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
205 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.